dinsdag 29 mei 2012

Lekker makkelijk

Hebben jullie ook zo genoten van het prachtige zomerse weekend? Laat ik nou vakantie hebben!!
Die had niet mooier kunnen beginnen.
Op m'n gemak de tuin wat opgeruimd en met een lekker bakkie koffie heerlijk in het zonnetje gezeten. Niet te lang hoor, want dat wordt me al gauw te heet dus vervolgens met een heerlijk boek lekker languit op een plekje in de schaduw.
Wat een genot!!

Op zulke warme dagen heb ik nooit zo'n zin om boven hete pannen te staan dus stap ik graag over naar zomerse menu's. Tijd voor een heerlijke maaltijdsalade!!
De witte bonen salade is hier een van de favorieten.
Ik begin er 's morgens al mee, dan kan de dressing goed in de witte bonen trekken en dan maak ik het tegen etenstijd verder af.  Ik heb er in dit geval helemaal geen zout extra aan toegevoegd. In de ham en het ontbijtspek zit al genoeg voor mij.

Hier is het recept!





Witte Bonen Salade
200 gr. fijngesneden andijvie
1 dunne prei
1 pot of blik witte bonen
4 augurken
2 eetl zoet-zure paprikasalade (uit een potje)
150 gr. ham in blokjes gesneden
100 gr. ontbijtspek

Voor de dressing:
3 eetl. olijfolie
2 eetl. gewone azijn
2 eetl. witte wijnazijn
1 flinke eetl. tomatenketchup
1 theel. dijon mosterd
peper uit de molen en zout naar smaak.

De witte bonen in een vergiet doen, goed afspoelen en uit laten lekken.
In een flinke slakom de dressing maken
De uitgelekte witte bonen door de dressing mengen en een paar uur goed in laten trekken in de koelkast.
Af en toe even omroeren.

Het ontbijtspek uitbakken en verkruimelen.

De prei in dunne ringetjes snijden
De ham in blokjes snijden
De augurken klein snijden
De zoetzure paprika fijnsnijden.
Prei, ham, augurk en paprika goed door de witte bonen mengen.
Als laatste de fijngesneden andijvie er door scheppen en garneren met het verkruimelde ontbijtspek.

In plaats van zoet-zure paprikasalade uit een pot kun je ook geroosterde paprika's uit een pot gebruiken.

Lekker met stokbrood.
Eet smakelijk!!




2 opmerkingen:

  1. Mazzelaar!! Onze vakantie duurt nog zeven weken; ben al flink aan het aftellen !! :o)!!! Klinkt heerlijk, die salade!! Fijne vakantie !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dorien, je bent een engel! Laat ik nou net behoefte hebben aan dit soort recepten...
    Hier nog iemand die weinig zin in hete pannen heeft, maar ja.. je wilt ook nog wel iets gezonds op tafel zetten..
    Bedankt!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen