vrijdag 13 april 2012

Oud en Wijs

Hello Ladies, mijn verjaardag is in aantocht en dan wil het wel eens gebeuren dat ik ten prooi val aan allerlei overpeinzingen. Ik weet niet hoe het jullie vergaat maar er zijn zo van die momenten dat ik ouder worden toch best wel confronterend vind! Dat ik kan zien dat het verval heeft toegeslagen zullen we maar zeggen.
Hebben jullie dat nou ook?
Of ben ik de enige sentimentele dweil hier.
Het steekt vooral de kop op als ik foto's onder ogen krijg uit de periode van mijn middelbare schooltijd.


Voor alle nieuwsgierige Aagjes:
staande rij, 4e hoofd van rechts
met die pijpenkrullen op m'n voorhoofd!

In de periode 1970-1974 zat ik op de MAVO en voelde me, net als alle andere pubers van alle tijden, absoluut niet begrepen. Overspoeld door allerlei heftige gevoelens, in de knoop met mezelf en op zoek naar..........ja wat eigenlijk?
Het was een roerige en vernieuwende tijd
en er gebeurde van alles in de wereld.
De grote hongersnood in Bangladesh en het daarvoor georganiseerde benefietconcert, de oorlog in Vietnam en demonstraties daartegen, verzet tegen overheden,
Hasjiesj, Wiet, LSD, Flowerpower, hippies,
psychedelische muziek, Woodstock, de film Turks Fruit,
de kleuren oranje en bruin, de geur van wierook, Musk en Patchouli, jurken van Indiakatoen, jassen van fluweel met bontkragen, blokhakken, plateauzolen, de intrede van de minirok en hotpants.
Ik zat het liefste alleen op mijn kamer, trok me terug in mijn eigen wereldje en kon uren zoet zijn met mijn favoriete blad de Muziek Expres en eindeloos luisteren naar radio Veronica. Dat heeft zijn sporen wel nagelaten, ik kom er nooit meer vanaf. Zelfs niet als ik in de spiegel kijk!!

Wat er bij mij vooral lekker inhakt is dat al die muzikanten uit mijn jeugd, waar ik me iedere dag aan kon verlekkeren omdat ze alle muren van mijn kamer bevolkten, er tegenwoordig toch ook iets anders uit zien!!!
We zijn onderweg al veel grote namen verloren en de resterende oude garde is duidelijk een dagje ouder geworden! In veel gevallen de pensioengerechtigde leeftijd zelfs al gepasseerd. Bejaard! Extra belegen!
Uiterste houdbaarheidsdatum in zicht.
Kijk en daar zit em de kneep, behoorlijk confronterend dus!
Muzikanten zijn het nog steeds maar ze zijn oud en wijs geworden. Tsja, geen mens ontkomt daar aan.
Herinneringen blijven en hun muziek is gelukkig nog altijd springlevend! Bij mij thuis in ieder geval wel!!




Zanger Colin Blunstone, inmiddels de pensioenleeftijd ook al ruim gepasseerd, heeft een heel eigen en herkenbaar stemgeluid. Hij heeft grote hits gehad met bands als The Zombies, die inmiddels hun 50 jarig jubileum al hebben gevierd, maar ook met Argent en Alan Parsons Project.
Zijn mooiste en meest gevoelige nummer vind ik toch wel het prachtige Old And Wise

Daar heb je em dus............Oud en Wijs
                              

4 opmerkingen:

  1. Ik heb het zelfde gevoel, ben ook pas jarig geweest, en als je dan ook nog fotoalbums van vroeger gaat bekijken wordt je toch wel een beetje sentimenteel :-). Maar niet te lang bij stilstaan. Ouder worden heeft ook zijn mooie kanten. Vind het heerlijk om van de kinderen en kleinkinderen te kunnen genieten.
    Fijn weekend, Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Love the photo of you with friends. I believe each season in our life can be special as we see the world with different eyes to when we were younger. When we were young we were often concerned with fears for the future and often not being sure about who we are or what career we wanted, also who do you date! lots to think about! Easy to look back and think all was rosy then! Have a nice birthday and enjoy your day.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yep, dat soort gedachten heb ik tegenwoordig ook vaker, helaas! En moet ik bij tijd en wijle opeens aan mijn eigen leeftijd denken, bijna 39. Dat getal vind ik op zich niet zo erg, maar de tijd gaat zo snel. Voor m'n gevoel zit ik nog ergens achter in de 20. Klinkt een beetje vreemd, weet ik, maar ik kan het niet anders onder woorden brengen. :o)!!

    Ik wens je in ieder geval een hele fijne verjaardag en een goed weekend !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, wat een leuke griet was je toen en nu vast ook nog, Dorien. Toen jij de MAVO verliet kwam ik er op dus ik ben iets jonger maar ik heb die overpeinzingen regelmatig,hoor.
    Toevallig nog vanochtend toen zoonlief Bob Marley draaide en ik vertelde welke kleding ik droeg toen ik er naar luisterde in de wierook en patchouli-walm ;-)

    BeantwoordenVerwijderen